Doorgaan naar inhoud
“De crisis gaf mij tijd om me verder te ontwikkelen in het vak"

“De crisis gaf mij tijd om me verder te ontwikkelen in het vak"

De coronacrisis heeft iedereen geraakt. Ook de ondernemers in de beautybranche. Een van de voorbeelden daarvan is Bonita, van De Beautykliniek in Hoofddorp. Maar zij heeft de tijd waarin haar salon dicht was, positief benut.

“Natuurlijk baalde ik, toen ik hoorde dat mijn salon dicht moest. Maar daarvoor nam ik alle informatie over het virus al heel serieus. Zo had ik bijvoorbeeld al veel eerder het besluit genomen ouderen en andere mensen in de risicogroep af te zeggen. Ik wilde hoe dan ook voorkomen dat mijn eigen bedrijf een haard van gevaar zou kunnen zijn, ondanks dat we nog niet wisten wat er ging komen”, aldus Bonita.

Ze heeft zich van begin af aan aan alle regels gehouden. Denk aan het schoonmaken van de salon na elk bezoek, het printen en ophangen van de regels voor haar en haar klanten, enzovoorts. “Ik moet eerlijk zeggen dat het mij weinig stress gaf, toen alles veranderde. Je moet gewoon rustig blijven, daar heb je zelf uiteindelijk het meest aan. Ik heb de tijd waarin ik niet kon werken gewoon heel anders benut. Ik kan niet stilzitten, dus heb ik mij gefocust op iets wat ik nooit veel tijd had gegeven.”

Bonita vertelt dat ze zich in haar overgebleven tijd heeft gestort op alles rondom huidverbetering. “Dat heb ik altijd interessant gevonden, maar door er meer tijd in de stoppen, werd het een nieuwe passie. Ik begon met lezen, oefenen, kennis uitwisselen en thuisscholing. Als ik weer open mocht, stond ik sterker met iets nieuws.”

Waar ze zich het meest op verheugde, toen ze wist dat ze weer open mocht? “Eindelijk al mijn vaste klanten weer zien. Het is natuurlijk een heerlijk vooruitzicht als je weet dat je weer geld gaat verdienen, maar dat is ook niet alles. Ik had iedereen zo gemist, en zij mij. Iedereen houdt zich keurig aan de regels, maar niemand laat zich gelukkig onnodig gek maken. Ik wil nog steeds rust uitdragen in mijn salon, paniek zaaien is voor niemand goed.”

Dat is dan ook haar tip aan ondernemers in hetzelfde schuitje. “Houd je hoofd koel. Je weet zelf het beste hoe jij je kunt aanpassen en je werk kunt doen. De tijd die ik verplicht heb moeten opnemen toen ik niet kon werken, heeft zich bij mij geuit in het creatief omgaan met alle mogelijkheden. Ik wilde mijn zaakjes op orde hebben en sterker uit de crisis komen. En tot nu toe lijkt het erop dat dit gelukt is.”

Een ander puntje waar ze iets tegenop zag, was de verhoging van de tarieven van haar behandelingen. “Iedereen begrijpt wel dat dat nodig is, alleen kan het voor de consument toch vervelend zijn. Maar alles moet na elke klant schoon, je bent meer tijd en energie kwijt aan de preventiemaatregelen én preventiekosten per behandeling. Dus daar hoeft geen een ondernemer zich voor te schamen.”

Zelf vindt Bonita dat de crisis haar onverwacht goed heeft gedaan. “Ik ben me veel bewuster van mijn toekomstbeeld en over wat ik echt wil. Omdat ik verplicht de tijd heb moeten nemen om na te denken over mijn werk, merk ik dat door deze ruimte de kwaliteit van mij als ondernemer omhoog is geschoten.”

Vorig artikel Een duik in de wereld van schoonheid en beauty

Een opmerking achterlaten

Opmerkingen moeten eerst goedgekeurd worden voordat zij verschijnen

* Verplichte velden